tirsdag 27. november 2012

Ovnsbakt klippfisk surret i Coppa skinke fra Tind


 
Denne oppskriften ble til da Matbloggsentralen og Tind utlyste en utfordring på matbloggsentralens sider.
Idè ble sendt inn og her er resultatet!
Det fantastiske med denne retten er hvor lokal jeg klarte å lage den.
Jeg og Tind er nemlig sunnmøringer begge to.
At det ble klippfisk jeg ville matche med, var heller ikke tilfeldig. Sunnmøre er kjent for klippfisken sin og jeg bor bare 300 meter fra to av de mange klippfiskbedriftene på sunnmøre. Vel, da var jeg så godt igang at jeg likegodt sendte svogeren min ut med teinene sine så jeg kunne få krabbeskall til sausen min. Så kom jeg på butikken og skulle handle inn resten til middagen der fant jeg gulrot fra Smøla og poteter fra Sunndal. De andre hovedingrediensene fant jeg også fra norske leverandører, men der måtte jeg gi tapt på å finne fra Møre og Romsdal. Coppaskinke fra Stranda, Klippfisk fra Godøya, krabber fra Breisundet. 
 
Alt i alt ble denne utfordringen en ekstra skjerper for å vise frem hvor mye bra mat som finnes her på sunnmøre, i fylket og  landet vårt! Vi er heldige!!
 Her kommer min oppskrift til 4 porsjoner.
Begynn 2 dager før med å vanne ut klippfisken (skift vann 3 ganger i døgnet) om den ikke er ferdig utvannet. Så setter du igang med sausen den tar lengst tid om du ikke har ferdig krabbekraft i fryseren.
Krabbesaus
Du trenger;
Krabbeskall (det du har tilgjengelig og plass til i panna)
Godt smør (50 gr)
1 rød chili
1 gulrot
1 purre
En bit sellerirot
3 sjalottløk
½ dl cognac
400 gr. Hakkede tomater(1 boks)
100 gr. Tomatpure
fløte
evt. hvetemel el. maizenna, salt, pepper, sukker og eddik
 
Slik gjør du;
Rens og del opp grønnsakene i grove biter, slå krabbeskallet i mindre biter.
 
Legg smøret i en gryte og la det smelte før du freser grønnsaker og krabbeskal i ett par minutter mens du rører om så det ikke brenner seg. Hell over cognacen og flamber (sett fyr på). Når flammen har sluknet heller du på vann til litt over skallet og la det koke i 20-30 minutt. Ha så i en boks hakkede tomater og en liten boks tomatpure.
 
La det hele koke ned til 1/3 del før du siler det hele. Tilsett fløte og evt. jevning av mel eller maizenna om du vil ha sausen glutenfri. Smak til sausen med salt, pepper kanskje litt sukker og en skvett eddik for litt mer syre.
Sett ovnen på 180 grader. Så setter du igang med rotgrønnsakene.
Ovnsbakte rotgrønnsaker
Du trenger;
2 gulrot
2 pastinakk
1 fenikkel
1 liten kålrot (el. ½ større kålrot)
1 ss hakket fersk timian
litt olivenolje
Slik gjør du;
Skrell og skjær gulrot, pastinakk og kålrot i staver, fenikkel i skiver. Ha alle grønnsakene i en langpanne og ringle over olivenolje og hakket timian. Bland det godt inn og sett grønnsakene i ovnen. La stå i ovnen i 35-40 minutter.
Klippfisk
Du trenger;
550-700 gr ferdig utvannet klippfisk loins
200 gr coppaskinke fra Tind
Evt. krydder du vil krydre klippfisken med
 
Slik gjør du;
Legg coppaskinke utover slik at den blir en sammenhengende flate.
 
Legg på klippfisken og brett forsiktig slik at coppaskinken dekker hele klippfiskstykket.
 
 Legg klippfisken inn i ovnen sammen med rotgrønnsakene de siste 20 minuttene av steketiden.
Server måltidet med kokte poteter.
 
 
 
Det kan se ut som maten smakte!
 
 

 

 

 

 

1 kommentar:

  1. det er bare å si mmmmmmmmmmmmmmm.
    Gratulerer med Hødd, du kunne jo kommet på festen og gått på kamp dagen etter.
    Klem
    Liza

    SvarSlett

Så koselig at du vil legge igjen en kommentar til meg :) Klem Ingvild