tirsdag 24. juli 2012

Hylleblomstsaft


Hylleblomstsaft, sommerdrikken over alle.
Den smaker sol og sommer.
 Lager du saft kan du nyte sommer og sol utover høsten og vinteren også.

Å lage sin egen saft gir husmorpoeng så det holder! Så da en slekting stoppet oppfor huset å fortalte meg at det hylletreet jeg har i hagen er klar for høsting av blomster til saft, da måtte jeg jo bare prøve.

Det sies at hylleblomster skal plukkes de to siste ukene i juni, men med den sommeren vi har hatt er den fortsatt i full blomst her på Sunnmøre.

Jeg satte meg ned foran pcen og begynte å søke etter oppskrifter. De fleste oppskriftene var ganske like, forskjellene var mengden på de ulike ingrediensene og om vannet skulle kokes før eller etter hylleblomstene hadde lagt i vann.
Jeg har prøvd ett par ulike fremgangsmåter. Den første var å ha vann, sitroner og hylleblomst i en lukket beholder og la de stå 2-3 døgn før du kokte det sammen med sukker. Det, funket ikke her. Så jeg sverger definitivt til metode 2 som du får beskrevet under her!

Hylleblomstsaft
Du trenger;
50 blomsterklaser
3 økologiske sitroner
2 kg sukker
25g sitronsyre
2 liter vann
Slik gjør du;
Plukk hylleblomst, jeg klipte de av med saks. Skyll hver blomsterklase godt i vann og legg de på ett kjøkkenhåndkle så de får renne av seg litt.
Skjær opp sitronene i skiver. Om du ikke får tak i økologiske sitroner, skrubb de godt eller skrell de med en potetskreller.
Kok opp vann. Hell i sukker, sitronsyre og sitroner i skiver. La sukkeret løse seg opp og hell blandingen over hylleblomsten.
La blandingen stå kjølig med lokk på (i kjøleskapet f.eks.) i 3 døgn.

Sil saften gjennom en saftsil eller ett kjøkkenhåndkle og la den stå å renne av. Hell så over den ferdig silte saften på flasker eller i beger.
Hylleblomstsaft er ikke veldig holdbar (ca.3-4 uker) så det beste er å fryse den i plastbeholdere.
Om du velger å helle den over på glassflasker, steriliser flaskene ved 100 grader i 15 minutt i ovnen, og skyll så flaskene i Atamon blandet ut i vann.

Oppskriften gir ca. 4 liter konsentrert saft
Flaskene er kjøpt på Kremmerhuset

16 kommentarer:

  1. Spennende.Dette har jeg aldri prøvd.La meg til som følger jeg da du har mye fint her inne:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Velkommen til meg Bente, håper du finner mye som frister :)

      Klem Ingvild

      Slett
  2. Herlig, jeg håper på å kunne lage slik saft en gang.
    Fortsatt god sommer.
    Klem
    Liza

    SvarSlett
  3. Det må du prøve Liza, det smaker sommer og som granité eller hvilerett er den fantastisk:)

    Fortsatt deilig sommer til deg også :)

    Klem Ingvild

    SvarSlett
  4. Jeg må alltid kjøpe en liten kartong med hylleblomstjuice når jeg er på IKEA... :-D Kjempegodt synes jeg! Skulle gjerne smakt din, det ser jo så digg ut!

    SvarSlett
    Svar
    1. Når du kjem til sunnmøre neste gong skal eg ta opp ei flaske frå fysaren, så skal eg og du sitje å nyte oss eit glas eller tre med smak av sommar <3

      Klem Ingvild

      Slett
  5. hvordan kan det bli 4 liter når du tilsatte kun 2 liter vann?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei anonym:)
      Godt spørsmål, men der er jo væske i både blomster og sitroner:)
      Lykke til med hylleblomstsaftproduksjon :)
      Mvh Ingvildsmat

      Slett
  6. Hei
    Tusen takk for god oppskrift. Jeg elsker hylleblomstsaft, og nå har vi laget vår egen. Den er kjempegod, men vi har et problem. Alle som drikker av den blir dårlig i magen. Har du erfart noe lignende?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, så gøy at dere har laget deres egen hylleblomstsaft!

      Har ikke erfaring med dårlig mage av saften.
      Drodling fra meg;
      Kan det være noe skallet til sitronene har vært sprøytet med?
      Hylleblomsttreet sprøytet med noe?
      Her er en artikkel jeg fant, kanskje der kan stå noe oppklarende?
      http://www.godt.no/#!/artikkel/23243289/derfor-boer-du-bytte-ut-husholdningssaften-med-hylleblomst

      Mvh Ingvild

      Slett
  7. Håper dere ikke har brukt blomster av rød-hyll!

    SvarSlett
  8. Tusen takk for svar! Sitronene var økologiske og treet har ikke vært sprøytet. Nå prøver jeg med litt forsiktig tilvenning til safta. Kanskje vi rett og slett drakk litt for mye i starten ;) Fin artikkel med gode tips!

    SvarSlett
  9. Hei, Jeg lager hylleblomstsaft på en litt annen måte: Jeg har mye mindre sukker enn det du angir, 2 kg på ca 12 liter vann. Pga. rik tilgang på blomster brukte jeg en hel bærepose. Når jeg har mindre sukker, trengs også mindre sitronsyre.
    Jeg koker opp vann med sukker og sitronsyre før jeg heller over blomstene og sitronskiven. Dette står i tre døgn med daglig omrøring.

    Når saften er silt opp, pasteuriserer jeg ved å varme saften opp til 74 grader - ikke mer (bruker steketermometer). Da kan saften stå på tett flaske uten å fryses i nesten ett helt år.
    Slik pasteurisering kan også brukes på presset eplesaft, men flaskene må være godt gjenskrudd slik at det ikke kommer noe luft til.

    SvarSlett
  10. De siste årene har jeg tatt et glass hylleblomstsaft til middagen gjennom vinterhalvåret. Den virker gunstig på immunforsvaret og holder derfor virusinfeksjoner som influensa på avstand. Jeg vet ikke om det er hylleblomstaften som gjør det, men jeg har ikke hatt infuensa siden 2008 :-)

    SvarSlett
  11. Takk for gode tips Aase og Martin :)

    Mvh Ingvild

    SvarSlett
  12. I år skal eg prøve oppskrifta di! :)

    SvarSlett

Så koselig at du vil legge igjen en kommentar til meg :) Klem Ingvild