mandag 31. mai 2010

Snurra med deilig innhold

Denne oppskriften er for god til å ikke deles med alle der ute!!
Jeg smakte de første gang da jeg var å feiret en herlig og skjønn dame med den fantastiske bloggen SMILEULL. Bloggen er absolutt verdt ett solid dukk!!

Hemmeligheten i oppskriften er bruken av surmelk og hornsalt, jeg bruker også hornsalt når jeg baker boller. Resultatet er fantastisk luftig bakverk, bare prøv så skal dere se :)
Tusen takk til Gøril som introduserte meg for denne deilige oppskriften:)

Nok snakk her er oppskriften.

SNURRA

Du trenger;

5dl melk
2,5dl kefir
150g smør
50g gjær
1,3kg hvetemel
2dl sukker
0,5 ts salt 
1 ts hornsalt

Fyll;

200g mykt smør
1,5dl sukker
0,5dl kanel

el.
1 pk. makronfyll
1 pk. vaniljekrem (ferdig fra Piano)

Slik gjør du;
Varm smør, melk og kefir fingervarmt.
Smuldre gjær og hell væsken over.
Bland hvetemel, sukker, salt og hornsalt i væsken.
Elt lenge.
La deigen heve til dobbel størrelse.

Mens deigen hever lager du kanelfyllet.
Del deigen i to når den er ferdig hevet.
Kna godt.
Kjevle ut til ett rektangel med ca.1 cm tykkelse.
Smør på alt fyllet (jo mer -jo bedre).

Nå kan du enten rulle deigen som vanlig når du lager kanelsnurrer

Slik lager du knuter;
 Brett hver ytterkant inn så de møtes på midten, skjer deretter slik at du får ca 12 "stykker" bortover, hvert "stykke" tar du deretter opp og snurrer de ett par ganger rundt seg selv,knyt endene under, på denne måten skal du ha fått en krøll.


Når alt dette er gjort la de heve 30min til før de pensles med egg og settes i midten av ovnen på 180 grader ca 15min. (varmluft ca.10 minutter)

6 kommentarer:

  1. Hei Ingvild! Det ser ut som om du lager god mat. Bloggen er kjempe fin! Også er du sanger... Følg bloggen min: http://larsspiserdrikkerogsynser.blogspot.com/
    Har kun blogga i 1 mnd, men jeg har sunget i 30 år ;-) kanskje jeg kan inspirer deg, slik du inspirerer oss andre!
    vh lars

    SvarSlett
  2. Åhh, disse ser utrolig nydelige ut!! Skal prøve ut:)

    SvarSlett
  3. Lars; Tusen takk for mange herlige komplimenter:)
    Har allerede vært innom deg en kjapp tur, men ser jeg må ha bedre tid hos deg, kan ikke tro du bare har blogget så kort!!

    Swimzy; det er de beste jeg har smakt, min favoritt er med vaniljekrem og makronfyll ;)

    Klem Ingvild

    SvarSlett
  4. Ingen tvil i at jeg skal prøve disse her ja! Såg utrolig gode ut! Nam! :) Flott blogg du har her, Ingvild!

    SvarSlett
  5. Disse fikk jeg veldig lyst på akkurat nå. :-)

    SvarSlett
  6. Tusen takk for ein super oppskrift stor glede på jobben

    SvarSlett

Så koselig at du vil legge igjen en kommentar til meg :) Klem Ingvild